India has a long and rich tradition of knowledge. Indian philosophy, science, history, art and sculpture are all reflective of the immense potential of the Indian mind. The greatness of Indian knowledge owes itself to the seamless integration of all streams of knowledge. A special initiative of Ramakrishna Sarada Mission Vivekananda Vidyabhavan (Girls College) is to encourage female students to develop an interest in, and pursue Indian knowledge. Keeping this in mind, a designated Indian Knowledge System Cell has been set up in the College. Under the aegis of this cell, along with certain tailored courses that are offered, regular research, publications, study circles and student programmes are held to encourage the knowledge practices of ancient and contemporary India.
The Members of the Indian Knowledge System Cell include:
Pr. Vedarupaprana
Pr. Ishtatmaprana
Dr. Saberi Rakshit
Dr. Sanghamitra Mukherjee
Pr. Asaktaprana
The main purpose of Ramakrishna Sarada Mission Vivekananda Vidyabhavan’s Indian Knowledge System Cell is to disseminate and promote the rich treasure of traditional Indian knowledge. It aims to take the basic tenets of Indian Knowledge beyond the socio-political boundaries of India and present it to a larger global audience.
ভারতবর্ষের জ্ঞানচর্চার ইতিহাস বহুপ্রাচীন। দর্শন, বিজ্ঞান, ইতিহাস, শিল্প, ভাস্কর্য – জীবনের প্রতিটি সমৃদ্ধ আঙ্গিকে ভারতীয় মনীষার মননের ছবি খুঁজে পাই আমরা। জ্ঞানভান্ডারের সব বৈচিত্র্যকে অঙ্গীভূত করে গড়ে উঠেছে ভারতীয় জ্ঞানভান্ডারের রত্নখনি।
রামকৃষ্ণ সারদা মিশন বিবেকানন্দ বিদ্যাভবন (গার্লস কলেজ) এর একটি বিশেষ উদ্যোগ হল ভারতীয় জ্ঞানধারার চর্চায় ছাত্রীদের উৎসাহিত করা। সেজন্য এই কলেজে Indian Knowledge System Cell গঠন করা হয়েছে। এই Cell এর পরিচালনায় কলেজে নির্দিষ্ট পাঠক্রমের সঙ্গে সঙ্গে প্রাচীন এবং বর্তমান ভারতের জ্ঞানচর্চা বিষয়ক কিছু গবেষণা, প্রকাশনা, আলোচনাচক্র, ছাত্রীদের বিভিন্ন অনুষ্ঠান ইত্যাদি নিয়মিতভাবে অনুষ্ঠিত হয়।
রামকৃষ্ণ সারদা মিশন বিবেকানন্দ বিদ্যাভবনের Indian Knowledge System Cell প্রধাণ উদ্দেশ্য হল ভারতের জ্ঞানধারার প্রচার এবং প্রসার। তার লক্ষ্য হল এই জ্ঞানচর্চার ইতিহাসকে ভারতবর্ষের সীমারেখা ছাড়িয়ে বিশ্বের দরবারে পৌঁছে দেওয়া।
भारतवर्षे ज्ञानचर्चाया इतिहास: सुप्राचीन: । दर्शनविज्ञानेतिहासशिल्पभास्कर्यादिषु ऋद्धक्षेत्रेषु भारतीयमनस्विताया: परिचय: प्राप्यते। विचित्रोsयं ज्ञानभाण्डार: , तस्य वैचित्रसारमेकीकृत्य विनिर्मित: अस्मद्देशीयो् ज्ञानरत्नस्याकर:।
रामकृष्णसारदामिशनविवेकानन्दविद्याभवनेन गृहीतेषु विविधेषु उद्दोगेषु अन्यतम: खलु भारतीयज्ञानपरम्परया छात्राणां प्रोत्साहनम्। अत: अत्र विनिर्मित: भारतीयज्ञानपरमपराविभागस्य
(IKS) प्रकोष्ठ: ।
प्रकोष्ठस्यास्य परिचालनाधीना: विविधा: गवेषणा: प्रकाशना: तथा आलोचनाचक्रादिकं विविधमनुष्ठानं सुष्ठुतया सम्पद्यते।
अस्माकं महाविद्यालयस्य भारतीयज्ञानपरम्पराविभागस्य प्रकोष्ठस्यास्य मूलं लक्ष्यन्तु देशीयज्ञानधाराया: प्रचार: प्रसारश्च। देशीयसीमारेखामतिक्रम्य विश्वद्वारोपान्ते भारतवर्षस्य ज्ञानधाराया यथा विस्तार्य्यते तन्निमित्तं नितरां यतते अयं प्रकोष्ठ:।
अस्मिन् प्रकोष्ठे सदस्यापदमलंकुर्वन्ति अध्यक्षा प्रब्राजिका वेदरूपप्राणा, प्रब्राजिका इष्टात्मप्राणा, प्रब्राजिका असक्तप्राणा, अध्यापिका सावेरी रक्षित, अध्यापिका सङ्घमित्रा मुखोपाध्याय।
The ancient Indian knowledge system was based on morals and ethics along with social consciousness. Accordingly academic and life skills based trainings were supplemented with value based education. RKSMVV, in continuation of this tradition, inducts new students with the Vidyarthini Homa.
Vidyarthini Homa begins with students taking oaths before the Yajna Fire, representative of the Omniscient Creator. This ritual followed by newly inducted students at RKSMVV follows the age old tradition of student-disciples pledging their obedience to their Guru and to their duties before a holy fire as they entered a new phase of life in the Gurugriha or Ashrama.
বিদ্যার্থিনী হোমে ছাত্রীরা যথাবিধি প্রজ্বলিত অগ্নিকে পরমাত্মার প্রতীক জেনে তাঁর সামনে কিছু সঙ্কল্প বাক্য উচ্চারণ করে। প্রাচীন ভারতের শিক্ষাপদ্ধতির আবশ্যিক অঙ্গ ছিল নৈতিক এবং সমাজ চেতনার শিক্ষা। তাই (Academic) পুঁথি এবং জীবিকামুখী শিক্ষার সঙ্গে সঙ্গে নীতিশিক্ষা দেওয়ার ধারা ছিল পাঠক্রমের অন্তর্ভুক্ত। ছাত্ররা গুরুগৃহে প্রথম এসে হোমাগ্নির সামনে কিছু সংকল্প গ্রহণ করতো। সেই রীতির অনুসরণে আমাদের কলেজে নবাগতা ছাত্রীদের জন্য বিদ্যার্থিনী হোম হয়ে থাকে।
১। শরীরমাদ্যং খলু ধর্মসাধনম্ – ইতি নীতিবাক্যমবধার্য শ্রমক্ষম নীরোগ শরীরায় স্বাস্থ্যবিধি পালনপরা ভবিতুমহং যথাসাধ্যং যতিষ্যে।
প্রথমে শরীর, তারপর ধর্মসাধনা – এই নীতিবাক্য মনে রেখে শ্রমশীল নীরোগ শরীরের জন্য আমি স্বাস্থ্যবিধি মেনে চলার যথাসাধ্য চেষ্টা করবো।
২। ছাত্রাণাম্ অধ্যয়নং তপঃ – ইতি স্মৃতিবাক্যম্ (স্মৃতি অর্থ এখানে memory নয়, law book. কিন্তু law book লেখা হবে না, Smṛtivãkyaই লেখা হবে।) অবধার্য প্রতিভাবিকাশার্থম্ আচারনিরতা অধ্য্যনপরা ভবিতুমহং যথাসাধ্যং যতিষ্যে।
ছাত্রদের অধ্যয়নই তপস্যা – এই স্মৃতিবাক্য মনে রেখে প্রতিভা বিকাশ করার জন্য নির্দিষ্ট নিয়ম মেনে অধ্যয়নপর হতে আমি যথাসাধ্য চেষ্টা করবো।
৩। সত্যমেব জয়তে নানৃতং সত্যেন পন্থা বিততো দেবযানঃ – ইতি শ্রুতিবাক্যম্ অবধার্য কায়েন মনসা বাচা সত্যপরায়ণা ভবিতুমহং যথাসাধ্যং যতিষ্যে।
সত্যেরই জয় হয়, মিথ্যার নয়। সত্যের পথ হল দেবযান, দেবত্বের পথ – এই বেদবাক্য মনে রেখে কায়মনোবাক্যে আমি সত্যপরায়ণ হওয়ার যথাসাধ্য চেষ্টা করবো।
৪। স্বার্থো যস্য পরার্থ এব স পুমানেকঃ সতামগ্রণী – ইতি মনীষি-বাক্যমবধার্য নীচতাক্রূরতাদাম্ভিকতাদি মলিনস্বার্থসন্ততিঃ বিহায় উদারচেতসী বিনয়িনী শ্রদ্ধাবতী দেশভক্তা নরনারায়ণ-সেবানিষ্ঠা ভবিতুমহং যথাসাধ্যং যতিষ্যে।
যার স্বার্থই পরার্থ সৎ মানুষদের মধ্যে তিনি শ্রেষ্ঠ – এই মনীষিবাক্য মনে রেখে আমি উদারচেতা, বিনয়ী, শ্রদ্ধাপূর্ণ, দেশভক্ত, নরনারায়ণের প্রতি সেবাপর হওয়ার যথাসাধ্য চেষ্টা করবো।
৫। সুপরিচালিতসংহতিশক্তিরেব সমাজকল্যাণনিদানম্ । অতঃ ঐক্যপ্রতিষ্ঠামূলকং সংহতিশক্তি জাগরণাত্মকং সংগচ্ছধ্বং সংবদধ্বং সং বো মনাংসি জানতাম্ – ইতি শ্রুতিবাক্যম্ অবধার্য সদুপায়পরা সত্যহম্ এতদ্ বিদ্যাপ্রতিষ্ঠাগোষ্ঠীভূক্তৈঃ সর্বৈঃ ঐক্যবদ্ধা ভবিতুমহং যথাসাধ্য যতিষ্যে।
সুপরিচালিত সংহতিশক্তিই সমাজকল্যাণের প্রথম কারণ। তাই, ‘তোমরা সম্মিলিত হও, এক কথা বল, পরস্পরের মনগুলি জানো’ – এই শ্রুতিবাক্য (বেদবাক্য) আমি গ্রহণ করবো এবং সৎ উপায় অবলম্বন করে এই বিদ্যা-প্রতিষ্ঠানের সকলের সাথে ঐক্যবদ্ধ হয়ে থাকার যথাসাধ্য চেষ্টা করবো।
विद्यार्थिनीहोमाख्ये शुद्धाचारे विद्याभवनस्य छात्रा: पावकं परमात्मास्वरूपं विदित्वा तत्-सविधे उच्चारयन्ति संकल्पवाक्यानिI प्राचीनभारतवर्षस्य परम्परानुसारत: पुस्तकाभिमुखं तथा जीविकाभिमुखञ्च शिक्षणमतिरिच्य नीतिबोध: समाजचेतना चासीत् सविशेषं शिक्षणीयाI होमाग्निसमक्षं छात्राणां संकल्पग्रहणस्य प्राचीनैतिह्यमनुसृत्य विद्याभवनेsपि नवागताछात्राणां कृते अयं शुद्धोत्सव: अनुष्ठीयते II
शरीरमाद्यं खलु धर्मसाधनम् -इति नीतिवाक्यमवधार्य श्रमक्षमनीरोगशरीराय स्वास्थ्यविधिपालनपरा भवितुमहं यथासाध्यं यतिष्ये l
छात्राणामध्ययनं तप: इति स्मृतिवाक्यम् अवधार्य्य प्रतिभाविकाशार्थम् आचारनिरता अध्ययनपरा भवितुमहं यथासाध्यं यतिष्ये l
सत्यमेव जयते नानृतं सत्येन पन्था : विततो देवयान: -इति श्रुतिवाक्यमवधार्य्य कायेन मनसा वाचा सत्यपरायणा भवितुमहं यथासाध्यं यतिष्ये l
स्वार्थो यस्य परार्थ एव स: पुमानेक: सतामग्रणी -इति मनीषीवाक्यमवधार्य्य नीचताक्रूरतादाम्भिकतादिमलिनस्वार्थसन्तति: विहाय उदारचेतसी विनयिनी श्रद्धावती देशभक्ता नरनारायणसेवानिष्ठा भवितुमहं यथासाध्यं यतिष्ये l
सुपरिचालितसंहतिशक्तिरेव
समाजकल्याणनिदानम् I अत: ऐक्यप्रतिष्ठामूलकं संहतिशक्तिजागरणात्मकं संगच्छध्वं संवदध्वं सं वो मनांसि जानताम् – इति श्रुतिवाक्यमवधार्य्य सदुपायपरा सत्यहम् एतद् विद्याप्रतिषठानगोष्टीभुक्तै: सर्वै: ऐक्यवद्धा भवितुमहं यथासाध्यं यतिष्ये l